Der er nye billeder i Galleri Lyrum
Rosensgade 26, 8000 Aarhus
www.lyrum.dk
Du er ALTID velkommen til at besøge mig i mit værksted i Odder
https://ligeher.nu/broenderslev/nyheder/mennesker/fire-kunstnere-haedret-paa-kunstcentret/4718742
Fire kunstnere hædret på Kunstcentret
Jørgen Ingvardsen
11. december 2023 kl. 11:00
Fire kunstnere hædret på Kunstcentret
Rent udstillingsmæssigt er året ved at rinde ud på Dronninglund Kunstcenter. Søndag 17. december er det slut for i år. Her på falderebet er der blevet uddelt priser til nogle af de kunstnere, der er med på den store censurerede udstilling DKC2023.
Der er tale om fire priser, som alle blev uddelt lørdag eftermiddag.
Den første pris, kunstnerisk leder Stinne Teglhus uddelte, var den særlige ’Birger Prisen’, der er en ærespris til minde om Birger Jensen, Kunstcentrets grundlægger. Den gives til en dygtig, professionel og ihærdig kunstner. Her faldt valget på keramiker Louise Lange. Hun arbejder til dagligt i familieforetagendet Langes Keramik i Aalborg. Hun er repræsenteret på udstillingen med værker i stentøj.
DKC2023 Prisen tilfaldt Kirsten Fyhn, der her ses ved et af sine malerier, som kunstnerisk leder Stinne Teglhus viser frem.Foto: Jørgen Ingvardsen
Den næste pris, der blev uddelt, var en talentpris, kaldet DKC2023 Prisen. Der gives for en særlig indsats fra en kunstner, der skiller sig ud fra mængden ved godt håndværk, et særligt talent inden for sit felt, eller som man på anden måde lægger mærke til på udstillingen. Den tilfaldt Kirsten Fyhn, der udstiller malerier.
- Der foregår meget på mine billeder, for jeg har så meget at fortælle, sagde hun i sin takketale.
- Mine billederne er det, beskueren ser. For mig er det en rejse at være maler, og jeg er altid spændt på, hvor jeg skal hen, sagde hun.
...
Kirsten Fyhn – Livet og det midt imellem
Tom Jørgensen, redaktør af kunstårbogen 101- kunstnere 2016, skrev bla. følgende som præsentation af billedkunstner Kirsten Fyhn
Egentlig er det forkert at starte en tekst med at sige, hvad en kunstner ikke er. Men altså, Kirsten Fyhn er ikke naivist.
Når man kan komme på tanken, er det fordi hun benytter sig af den samme stiliserede malemåde som naivisterne.
…
I ét af Kirsten Fyhns malerier ser vi en hjort stå på en bakketop. Op ad bakken mosler en mand med en koloenorm sten. Det smager for meget af Sisyfos og Sisyfosarbejdet til, at det kan være en tilfældighed. Livet som et meningsløst trummerum. Ikke særlig optimistisk, vel?
Og sådan er det hele vejen i Kirsten Fyhns billedverden. I det tætte sammensurium af etplanshuse, etageejendomme, skoler, fabrikker, parker, havne og små bidder af landskab passer små menneskeskikkelser deres daglige dont. Nogle er som manden med rullestenen fanget i tilværelsens absurditet. Andre sidder i deres blikspand af en bil på vej til arbejde eller på vej hjem til aftensmaden, mens andre igen befinder sig på skolebænken, på kontoret, på fabrikken eller, for dem, der nyder livets goder, dyrker solens stråler på taget, fisker i den lille sø eller slapper af i karbadet. Med andre ord: livet og os mennesker på godt og ondt.
Med et sådant blik på vores mikrounivers af en myreture, er Kirsten Fyhn altså hverken naivist eller socialrealist. Hendes billedverden er snarere gennemsyret af det, mange karakteriserer som den ægte humor. En ikke-falden-på-halen form for latter uløseligt forbundet med en vis melankoli. Som hos Chaplin i sine film, som hos Tommy Kenter i sine sketches og Osvald Helmuth i sine viser. Noget, der har med underfundighed og medfølelse at gøre og ofte noget, der nærmer sig det tragikomiske.
Det er i denne verden, at Kirsten Fyhns mennesker befinder sig. Og når vi har så nemt ved at spejle os i den, er det jo, fordi vi, voksne som vi er, med alderen kender alt til store og små bekymringer, pengesorger, kærestesorger, problemer med chefen, hunden og naboen. Men også fordi de fleste af os har fundet de små oaser af frihed, hvor vi kan fiske, solbade, kysse, samle på frimærker, lave finere madmadlavning eller hvad, der nu får os til at slappe af og, i hvert fald for en stund, nyde livet.
Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen
Copyright © All Rights Reserved